Zijn goede voornemens uitgekauwd of een uitgelezen kans?

door | dec 31, 2016 | Coachen | 0 Reacties

Naar verluidt is de oorsprong van goede voornemens rond de jaarwisseling, terug te leiden naar de Romeinen die elk jaar nieuwe beloftes deden aan de god Janus, waar de maand januari naar vernoemd is. Het is een traditie waar onze branche nogal over schampert. Hoe terecht is dat?

88 procent faalt

Veel professionals vragen zich af waarom men tot het nieuwe jaar moet wachten om jezelf te mogen verbeteren. Rationeel gezien, is elke seconde, elke minuut, elk uur en elke dag een goed moment om te beginnen en zou eerder zelfs beter zijn. Daarnaast zijn de statistieken ook niet echt gunstig. Volgens hoogleraar Richard Wiseman, die 3.000 mensen observeerde met goede voornemens, blijkt 88 procent hun goede voornemens niet te halen. Of dat percentage correct is, doet er eigenlijk niet toe, want goede voornemens worden toch geassocieerd met uitstel en uiteindelijk met afstel.

Het nieuwe jaar is als een opgeruimd bureau

We hebben allemaal wensen en het lijkt soms kinderachtig om op een specifiek tijdstip iets echt voor te nemen, maar het helpt. Het is vergelijkbaar met uren tegen een taak aanhikken, maar nadat je je bureau afgestort hebt in een doos, zie je dat er ineens energie is. Er is ruimte voor focus en de jaarwisseling lijkt een dergelijk effect te hebben. We kunnen het veroordelen of we kunnen gebruik maken van het momentum. Er zijn wensen en er is energie. Is het niet onze taak om wensen om te zetten in realistische doelen en die tijd gebruiken om ze vaardigheden bij te brengen om vol te houden? Het alternatief is dat ze het bij een wens houden.

Wil jij de kans dat jouw client volhoudt met een factor tien verhogen?

In een onderzoek waarbij wensen in kaart zijn gebracht, werden de deelnemers voor een langere periode gevolgd. Zij die hun wens omzetten in een goed voornemen, daarvan bleek ruim 40 procent van de deelnemers na 6 maanden nog actief bezig te zijn met het voornemen. Dat lijkt niet veel, maar de groep die alleen een wens had zonder voornemen, daarvan was slechts 4 procent na 6 maanden nog iets met de wens aan het doen. Je verhoogt je kans van slagen dus met een factor 10 door daadwerkelijk een goed voornemen te hebben.

 

Conclusie
Het is onze taak om mensen te helpen met hun doelstellingen. Het idee dat de jaarwisseling, rationeel gezien, een raar tijdstip is, maakt niet zoveel uit. Goede voornemens vormen daarom wat ons betreft een uitgelezen kans om mensen te helpen. Het betekent dat je ze helpt om hun wensen om te zetten in concrete realistische doelen. Het betekent dat je ze vaardigheden bijbrengt, waarmee je de kans verhoogt dat zij het vol kunnen houden.

Meer lezen uit deze categorie 'Coachen':

Clip: Meer kritiek op mindfulness meditatie in de media

Mindfulness is een hype, maar is dat terecht? Er is namelijk steeds meer kritiek vanuit de media op het fenomeen dat een industrie is geworden. Een clip is een kort item over een onderzoek of een curiositeit. Het is geen uitputtende verhandeling over het onderwerp,...

Vitaliteitscoaching deel 2: Chronische stress is niet het probleem

  In Nederland, maar ook in de rest van de wereld, gaan er zaken mis. Overgewicht, chronische ziekten en kennelijk nemen ook burn-out/depressie de overhand. Volgens sommigen heeft dat alles te maken chronische stress die het moderne leven met zich meebrengt waar we...

Dit onderwerp komt aan bod in de volgende opleidingen:

Meer lezen uit overige (kennisbank) categorieën:

Wat voegt de leefstijlarts toe?

De belangstelling voor leefstijlgeneeskunde bij (huis)artsen neemt toe en dat lijkt terecht te zijn, aangezien veel van de gezondheidsproblemen ontstaan door de wijze waarop we leven. Nu hebben we al leefstijlcoaches en diëtisten. Wat voegt de leefstijlarts toe?    ...

Is leefstijlgeneeskunde beter?

Ruim 30 geneeskundigen, hoogleraren en economen pleiten voor een radicale verandering in de gezondheidszorg om de diabetesepidemie te keren. Ze ondertekenden een brief die gepubliceerd werd in de NRC, waarin ze beschrijven hoe het breed implementeren van...

Redactionele noot

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, worden opgeslagen of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

We vernemen graag feedback over onze artikelen, omdat we verantwoording afleggen voor claims belangrijk vinden. Een clip is een korte post over actualiteit, een uitgelicht onderzoek of een curiositeit. Het is geen uitputtende verhandeling over het onderwerp, maar is bedoeld om een punt te maken door het in de context te plaatsen. We vernemen graag feedback over onze artikelen, omdat we verantwoording afleggen voor claims belangrijk vinden. 

Wil je kennis uitwisselen over vitaliteit, fitness en leefstijl met andere (aspirant)professionals, bezoek dan Café Chivo op Facebook.

 

Geraadpleegde bron(nen)

  • Gollwitzer PM (2009), Sheeran P, Michalski V, Seifert AE. When intentions go public: does social reality widen the intention-behavior gap? Psychol Sci. 2009 May;20(5):612-8.
  • Norcross JC (2002), Mrykalo MS, Blagys MD. Auld lang syne: success predictors, change processes, and self-reported outcomes of New Year’s resolvers and nonresolvers. J Clin Psychol. 2002 Apr;58(4):397-405.