EZY – Het jongerenprogramma
In een wereld waarin technologie en welvaart de illusie geven dat alles mogelijk is, blijken velen juist de weg kwijt te raken. Het is een paradox die vooral de jongeren hard lijkt te treffen, zo blijkt uit de recente regen aan cijfers over de mentale gezondheid. Wij adviseren Project Flink en hebben daarvoor een programma ontwikkeld voor middelbare scholen op basis van de meest recente wetenschappelijke en praktische inzichten. In het programma dat EZY heet, adresseren we de kern van het probleem, namelijk sociale waardigheid.
Identiteitsvorming in onzekere tijden
Basisbehoeften
Met ruim een halve eeuw ontwikkeling in de sociale wetenschappen wordt steeds duidelijk wat de essentiële elementen zijn in identiteitsontwikkeling. De basis wordt gevormd door psychologische basisbehoeften. Het bevredigen ervan draagt bij aan gezonde identiteitsontwikkeling, terwijl het frustreren in verband gebracht wordt met psychopathologische ontwikkeling. Als men de basisbehoeften bevredigt dan neemt het welbevinden, de prosociale houding en ook de weerbaarheid automatisch toe. Dat komt omdat nadelige effecten van sociaal vergelijk verminderen. Het is daarmee een belangrijk onderdeel van emotieregulatie. Ook is inmiddels duidelijk dat het mee ontwikkelen van een morele identiteit bijdraagt aan een gezonde groei. Om de psychische gezondheid te bewaren dienen jongeren te leren hoe ze de psychologische en de morele behoeften op een verantwoorde manier kunnen bevredigen, zodat ze een stevig psychosociaal fundament krijgen voor identiteitsontwikkeling.
Het programma
- 12 contactmomenten met de klas
- Verweven in het mentoruur
- Mentor is volledig betrokken bij EZY
- Ouders zijn betrokken bij EZY
- Fysiek werkboek
- Huiswerk wordt via het schoolsysteem gecommuniceerd
- Actieve les gericht op ervaren en op vaardigheden aanleren
- De lessen worden gegeven door vitaliteitskundigen
- Data worden gepseudonimiseerd voor onderzoeksdoeleinden
Hulp
We hebben na een aantal iteraties op een pilotschool de vorm gevonden die we zochten en willen nu breder uitrollen in 2023. Het betekent dat we middelbare scholen zoeken die willen investeren in weerbaarheidsprogramma’s op basis van identiteitsvorming. Daarnaast moeten de scholen bereid zijn om mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek. Omdat programma’s vaak oppervlakkig op elkaar lijken, willen we graag een vrijblijvende afspraak zodat we het programma goed toe kunnen lichten. Mocht je zo’n school kennen of zelf werken op zo’n school, dan kun je het volgende formulier invullen, waarna wij heel snel contact opnemen.
Conclusie
De wereld is definitief veranderd en de problemen lossen we niet op met oude regels, maar met nieuwe regels die passen in een nieuwe wereld. Het EZY programma is uniek omdat het de kern van het probleem adresseert, namelijk sociale waardigheid. Er is al veel wetenschappelijk onderzoek naar en veel praktijkervaring opgedaan. Dat heeft geleid tot een compleet programma dat in een bestaande lesstructuur gerold kan worden en leerlingen ervaringen helpt opdoen en vaardigheden helpt ontwikkelen die bijdragen aan de gezonde vorming van de identiteit. Wij zijn er klaar voor om aan de slag te gaan. Help je ons?
Meer lezen uit deze categorie 'Beroepsontwikkeling':
Connect community, welkom!
Chivo heeft altijd actief geïnteracteerd met (aspirant)professionals, omdat kennis delen en verantwoording afleggen voor claims behoren tot de kernwaarden. We zullen dit blijven voortzetten en gaan dat doen op ons nieuwe communityplatform genaamd Connect, dat volledig...
Bestaat voedselverslaving?
In een recente wetenschappelijke publicatie komt men tot de conclusie dat er weinig tot geen bewijs is voor de gehypte voedselverslaving (Hebebranda J 2014). Het veronderstelde fenomeen is daarnaast slecht begrepen, aangezien men geen onderscheid maakt tussen de...
Zijn familieopstellingen effectief?
Familie-opstellingen zijn populair onder coaches en therapeuten. Het is een therapeutische sessie waarbij een deelnemer een vraagstuk inbrengt waar hij of zij helderheid over wil krijgen. Voor de hoofdrolspelers in dat vraagstuk, vaak familieleden van degene die het...
Dit onderwerp komt aan bod in de volgende opleidingen:
Recente artikelen (kennisbank) uit overige categorieën:
Polyvagaaltheorie is fictie
De afgelopen jaren zien we een opleving van de polyvagaaltheorie. Een verklaringsmodel waarbij men de interactie tussen lichaam en geest tastbaarder wil maken om klachten te kunnen duiden. De hypothese van bedenker Stephen Porges ligt regelmatig onder vuur, waarna hij...
Oxytocine, het knuffelhormoon? Is de liefde over?
aIn 2010 werd het hormoon oxytocine wereldwijd populair. De auteurs van een baanbrekend onderzoek concludeerden dat het mensen zou helpen om elkaar meer te vertrouwen en daarmee meer te binden. In een 2011 TED talk gaf Paul Zak, een van de auteurs, een recept mee....
Bestaat voedselverslaving?
In een recente wetenschappelijke publicatie komt men tot de conclusie dat er weinig tot geen bewijs is voor de gehypte voedselverslaving (Hebebranda J 2014). Het veronderstelde fenomeen is daarnaast slecht begrepen, aangezien men geen onderscheid maakt tussen de...
Redactionele noot
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, worden opgeslagen of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
We vernemen graag feedback over onze artikelen, omdat we verantwoording afleggen voor claims belangrijk vinden. Een clip is een korte post over actualiteit, een uitgelicht onderzoek of een curiositeit. Het is geen uitputtende verhandeling over het onderwerp, maar is bedoeld om een punt te maken door het in de context te plaatsen. We vernemen graag feedback over onze artikelen, omdat we verantwoording afleggen voor claims belangrijk vinden.
Wil je kennis uitwisselen over vitaliteit, fitness en leefstijl met andere (aspirant)professionals, bezoek dan onze connect community. Reageren op het artikel kan ook op de community, maar dan in de café's waar je lid van kunt worden.
Geraadpleegde bron(nen)
- Geraadpleegde bronnen in dit artikel zijn direct ingelinkt of bij naam genoemd