Mensgericht en waardengericht handelen
Identiteitsontwikkeling is belangrijk op alle niveaus — van individu tot samenleving — omdat het ons helpt betekenis te geven aan wie we zijn, hoe we ons gedragen, hoe we ons verbinden met anderen en hoe we richting geven aan verandering.
Of je nu werkt in het onderwijs, de zorg, het sociaal domein, coacht of beleid bepaalt: je werkt met mensen in ontwikkeling. Achter gedrag, keuzes of hulpvragen liggen vaak identiteitsprocessen die niet in woorden worden uitgedrukt, maar wel diep meespelen.
Professionals die oog hebben voor identiteit:
-
stellen betere vragen: Wat zegt dit over wie je bent of wilt zijn?
-
herkennen onderstromen: twijfel, loyaliteiten, botsende rollen
-
versterken veerkracht: Je mag zijn wie je bent, ook als dat verandert
-
helpen mensen hun verhaal opnieuw te vertellen: coherenter, met meer betekenis
Kennis van identiteitsontwikkeling is alleen maar belangrijker geworden in een wereld die zo snel verandert, dat traditionele rolmodellen – zoals ouders, leerkrachten en leidinggevenden – al moeite hebben om zelf te navigeren, laat staan dat ze anderen kunnen helpen. Die erkenning biedt een opening om te leren en je daarin zelf verder te ontwikkelen.
Kennis van identiteitsontwikkeling betekent dus méér dan herkennen van problemen — het is een kompas voor mensgericht en waardegericht handelen.
richting en verbinding

vele vormen
Jij, wij en het verhaal

Identiteit is geen simpel antwoord op de vraag “Wie ben ik?”
Het is eerder een mozaïek: samengesteld uit ervaringen, relaties, rollen en verhalen. Iedereen draagt meerdere identiteiten in zich mee — soms harmonieus, soms botsend. Die veelvormigheid is geen zwakte, maar juist de bron van onze menselijke complexiteit.
Identiteit bestaat uit minstens drie samenhangende dimensies:
1. Persoonlijke identiteit
De persoonlijke identiteit gaat over je eigenschappen, voorkeuren, waarden en overtuigingen. Het is het deel van je identiteit dat je als individu onderscheidt van anderen.
2. Sociale identiteit
Sociale identiteit draait om de groepen waarmee we ons verbonden voelen: etniciteit, religie, gender, beroep, nationaliteit, politieke overtuiging, hobby’s, rollen (zoals moeder, student of leidinggevende).
3. Narratieve identiteit
Narratieve identiteit verwijst naar het verhaal dat iemand over zichzelf vormt en vertelt. We zijn niet alleen de optelsom van eigenschappen of groepslidmaatschappen, maar ook de vertellers van ons eigen leven.
Identiteit is dus geen statisch gegeven, maar een levend, gelaagd en relationeel proces. Begrip van deze veelvormigheid helpt ons niet alleen onszelf beter te begrijpen, maar ook ruimte te maken voor anderen in hun complexiteit.
succes is nooit het doel
Podcast over waarom je niet naar succes moet streven
stress management
Wij hebben stress nodig om te ontwikkelen. Het is een belangrijk onderdeel van het leven, maar je kunt er ook op leeg lopen. Stress is van alle tijden, maar inmiddels worden we regelmatig geconfronteerd met moderne stressoren zoals die van sociale media, maar ook het overkeuze syndroom, naast interpersoonlijke stress. Hoe verstoren deze stressoren nu eigenlijk de ontwikkeling, maar andersom is het ook de vraag of de ontwikkeling je meer of minder vaatbar maakt voor deze stressoren. Ook als die gevoeligheid er is vanuit de ontwikkeling, kun je nog steeds weerbaarheid en veerkeacht vergroten. Hoe dat dat werkt leer je eveneens in deze module.
De module Identiteitsontwikkeling kun je losstaand volgen, ook al maakt het onderdeel uit van opleiding Vitaliteitskundige. De stof is verdeeld over 5 contactdagen die om de twee weken plaatsvinden en je bent ongeveer 10 weken onderweg. Hoewel er geoefend wordt in de klas, sluiten we af met een theoretische toets. De module kan zowel op locatie (Driebergen) als op afstand (Zoom) worden gevolgd.
Deze module is ontstaan uit Veranderkunde, dat opgesplitst is in Identiteitsontwikkeling en Counselen & Coachen.
Voor wie?
De module Identiteitsontwikkeling wordt gevolgd door een ieder die (beroepsmatig) mensen willen begrijpen en helpen met gezond ontwikkelen. Het geeft een integraal beeld van hoe gezonde ontwikkeling in alle levensfases plaatsvindt. Die kennis kan ingezet worden als er een (beroepsmatige) interesse is in welbevinden, prestaties en stress. Het is daarom geschikt voor leidinggevenden, coaches, medewerkers personeelszaken, maar ook gezondheidsprofessionals als leefstijlcoaches en personal trainers die verdieping zoeken in diepere drijfveren van mensen. De module is ook een onderdeel van de opleiding Vitaliteitskundige.
De module wordt sterk gewaardeerd omdat deze wetenschap en praktijk overbrugt die leiden tot concrete handvatten. In deze module wordt alle stof samengesmolten tot een samenhangend raamwerk.
Inhoud
In de module Identiteitsontwikkeling maak je kennis met basisvaardigheden en toepassingen. De volgende onderwerpen worden behandeld:
- Hoe gezond ontwikkelen verloopt via internalisatie en integratie
- Wat agency behoeften zijn en hoe deze aanhaken op alle vormen van waardigheid
- Wat zijn interpersoonlijke behoeften zijn en hoe dit relateert aan moraliteitsontwikkeling
- Wat de rol is persoonlijke en sociale identiteit bij identiteitsfusie
- Welke rol spelen waarden in levenskeuzes
- Hoe men van hedonistisch, evaluatief naar eudamonisch welbevinden beweegt
- Hoe gedragsgenetica invloed heeft op te ontwikkeling
- Hoe ontwikkeling bijdraagt aan persoonlijkheid
- Hoe persoonlijkheid zelf een basis vormt voor (werk)talent
- Wat is levenskunst en waarom het in deze tijd zo belangrijk is
- Wat is stress
Onderwerpen komen op meerdere contactdagen terug, zodat ze herhaald en verdiept worden.
Planning & structuur
- Maximaal 12 deelnemers
- Totaal van 5 contactdagen van netto 3 uur
- Een lesdag wordt afgesloten met een theoretische online toets en klassikale toetsingsopdrachten
- Tussen de contactdagen door zijn er diverse opdrachten waaronder leeswerk, video’s bekijken en oefenen
- Elke lesdag wordt voorafgegaan door een uur herhaling van de vorige lesdag om alles scherp te krijgen
- Op lesdag 5 van een module wordt er in principe geen nieuwe stof geïntroduceerd, maar herhalen we de hele module
- Het is niet mogelijk om een gemiste dag in te halen, omdat er in onze kleine groepen geen ruimte meer is en omdat de lesdagen per docent iets anders in elkaar steken, maar aangezien er elke dag herhaling is van de vorige dag en de laatste herhaling van de hele module, blijkt men toch weinig te missen.
Lessen op locatie of op afstand
De module kan zowel op afstand als op locatie gevolgd worden, omdat we blended klaslokalen hebben waarbij de thuisblijvers als het ware op de ‘achterste rij’ zitten. Wel dient men dit van te voren aan te kondigen, omdat als iedereen op afstand deelneemt, de docent niet naar de locatie hoeft te komen.
Planning
- Elke lesweek krijg je huiswerk op, bestaande uit leeswerk en oefenopdrachten
- Online staat staat videomateriaal ter voorbereiding van een les
- Houdt rekening met 5-7 uur huiswerk per week, naast een contactdag om de week
- Je ontvangt ongeveer een week voor aanvang digitaal leesmateriaal en instructies
Veelvoorkomende vragen
- Waarom de module opsplitsen?
Vanaf september 2025 zal de module Veranderkunde verder gaan als Identiteitsontwikkeling, waardoor het duidelijk wordt wat het hart vormt. De gesprekstechnieken, maar ook de verandervaardigheden zullen echter verplaatst worden naar een nieuwe module Counselen & Coachen. Daar krijgt het meer ruimte, terwijl identiteitsontwikkeling nog verder uitgebreid zal worden. - Wat is het verschil met Healthcoach?
Identiteitsontwikkeling en Healthcoach hebben een gedeelde basis, maar Healthcoach is gericht op het veranderen van gezondheidsgedrag en daarbij wordt ook veel tijd besteed aan gezondheid zelf. In Identiteitsontwikkeling wordt er geen aandacht besteed aan gezondheid als doel, maar gezonde ontwikkeling. - Waarom heb je geen vooropleiding nodig?
We werken met een uitgebreid maar overzichtelijk systeem waar je als beginner effectief mee kunt zijn, terwijl de gevorderde coach juist bestaande en nieuwe kennis kan verenigen. Vooropleiding en achtergrond voorspellen niet hoe goed je wordt, maar betrokkenheid en nauwkeurigheid daarentegen des te meer. - Zijn jullie aangesloten bij een branche organisatie?
De competenties van onze studenten zijn uniek en daarom hebben oud-studenten zelf gekozen voor het opzetten van een eigen branche-organisatie, namelijk de Beroepsorganisatie voor Vitaliteitsprofessionals (BOvV). We hebben gekozen om niet aan te melden bij andere beroepsorganisaties, omdat zij het beroep onvolledig vertegenwoordigen of niet-wetenschappelijke onderbouwde methodieken dogen. - Wordt begeleiding vergoed door verzekeraars?
Op dit moment hebben we geen contracten met zorgverzekeraars, maar het is ook niet raadzaam om daar je beslissing van af te laten hangen. De meeste vergoedingen zijn met enkele tientjes per jaar slechts symbolisch van aard. Er is geen financiële zekerheid aan te ontlenen. Afhankelijkheid van de verzekeraars heeft vele beroepsgroepen in het verleden, maar ook nu vaak in de problemen gebracht.
schrijf je snel in
Een leven lang ontwikkelen
waar wacht je nog op?
